Niels Duinker en het probleem van de NKJ-actcompetitie

Eljoh Sneep
02 Okt, 2013 10:28

Om te beginnen: ik heb de actcompetitie niet gezien, ik heb alleen gehoord dat Roel heeft gewonnen. Roel: dit stuk is NIET negatief naar jou gericht, ook niet als het per ongeluk toch zo overkomt. Ik heb géén idee wat je gedaan hebt om de medaille te verdienen. Ik heb wel een idee van wat Niels gedaan heeft en ik weet wat hij bij eerdere deelnames heeft gedaan. Op basis daarvan schrijf ik dit stuk.

Bij de organisatie van het NKJ in Haren zat Heidi (van Santelli) als ‘nauwelijks jonglerende buitenstaander’ in de organisatie. Helemaal aan het begin toen de koers werd uitgezet stelde zij de vraag: ‘wat is het doel van de actcompetitie? Waar zijn we naar op zoek bij de act-competitie?’ Onze conclusie als organisatie was dat we eigenlijk geen idee hadden, maar dat het er wel bijhoort & je het NKJ met een show wilt afsluiten. Maar ja… wat willen we nu eigenlijk in die competitie?

Dit is een vraag waarvan alle deelnemers aan artistieke competities van weten dat deze ook voor hen geldt: bij de artistieke competities is het nog nooit echt duidelijk geweest wat er van de deelnemers verwacht wordt, wat je moet doen om een verpletterende routine in elkaar te zetten. Ja, niet droppen en erg goed zijn, maar, moet het een showtje zijn, mogen drops wel of kelderen je kansen dan, is muziekkeuze belangrijk, moet ik zoveel mogelijk trucs doen of ze lang vasthouden… Maar, als de gewone artistieke deelnemers zich afvragen wat de winnende formule is, deelnemers aan de actcompetitie hebben het helemaal onmogelijk.

Niels Duinker was dit jaar zonder twijfel de meest ervaren artiest die meedeed aan de actcompetitie. Los daarvan is Niels één van de beste technische jongleurs van Nederland. Het was naar mijn weten de 3e keer dat Niels meedeed en de 3e keer dat hij niet gewonnen heeft, terwijl hij geen betere jongleurs met méér podiumervaring als tegenstander had. Ik kan me indenken dat Niels ondertussen het gevoel heeft dat het niet uitmaakt wat hij doet, maar dat hij de actcompetitie nooit zal kunnen winnen.

Volgens mij heeft hij gelijk, en volgens mij is dat fout.

Niels is in vergelijking met de rest van jonglerend Nederland een beetje typische jongleur. Hij is goed, hij is ambitieus, hij is de enige Nederlandse jongleur die zichzelf agressief promoot, en hij heeft in tegenstelling tot jonglerend Nederland een voorkeur voor Vegas-stijl acts. Ik denk dat iedereen weet hoe ik in het verleden heb gereageerd op Niels’ zelfpromotie: ik ben geen fan van marketeer Niels, en heb hem meermaals erg fel en erg publiekelijk aangevallen voor de keuzes die hij maakte. Ik heb met een schuin oog gekeken naar Niels’ weigering om zich met Bart te meten, naar de discussie rond het gebruik van verlopen NKJ-titels, naar opmerkingen op 3FM dat ‘hij en Gatto de enigen zijn die met 7 kegels optreden’… En naar zijn stijl. Kom op, Vegas… een beetje originaliteit kan geen kwaad, dit kennen we wel. Ik heb nóóit met een schuin oog gekeken naar hoe goed hij is als jongleur; dat is ‘ie gewoon.

De artiest Niels is niet te kloppen, maar de persoon (lees: marketeer) Niels ligt ons niet. Blijkbaar is dat voldoende om te garanderen dat Niels de actcompetitie nooit gaat winnen. De ACTcompetitie. Niet de ‘van wie is jonglerend Nederland het meeste fan’-competitie, de ACTcompetitie.

Ik heb deze competitie dit jaar niet gezien, en toch durf ik met 99% zekerheid te zeggen dat Niels’ act:

- Vloeiender ging

- Er beheerster en geroutineerder uitzag

- De muziek goed gebruikte

- Een bewuste kledingkeuze had

- Het podium goed gebruikte

- De juiste publieksmomentjes had

- Een hoog technisch niveau had

- Niet erg vernieuwend was

- Maar wel heel góéd was

Als het NKJ alleen leuk zou zijn zou het niet veel uitmaken. Maar, voor Niels zou het winnen van de actcompetitie niet alleen leuk zijn maar ook enorme mogelijkheden voor marketing en daarmee zijn carrière bieden. Dat we het niet eens zijn met zijn marketingplan betekent volgens mij niet dat we collectief moeten zorgen dat Niels geen nieuwe marketingmiddelen kan verzamelen.

Oftewel, Niels Duinker en het probleem van de NKJ-actcompetitie. Wat zou iemand als Niels moeten doen om de competitie te kunnen winnen? Het enige antwoord dat ik bij de huidige opzet kan bedenken is ‘een ander imago opbouwen’. Dat is volgens mij niet het juiste antwoord.

Eljoh Sneep

Longtime NKJ-passionado & ‘Niels de marketeer’-basher

Niels Duinker
06 Okt, 2013 23:20

Bedankt Eljoh voor je openheid.

“Ik kan me indenken dat Niels ondertussen het gevoel heeft dat het niet uitmaakt wat hij doet, maar dat hij de actcompetitie nooit zal kunnen winnen.”

Dit gevoel heb ik inderdaad.

Ik merk ook dat de goochelwereld het NK jongleren ook steeds minder serieus begint te nemen. Goochelaars verbazen zich over het ontbreken van een duidelijke omschrijving van richtlijnen bij het NK jongleren. Dit lijk me geen goede ontwikkeling. (De Nederlands Magische Unie schrijft jaarlijks het NK goochelen uit).

Eljoh, je hebt dit bericht een paar dagen geleden gepost. Nog geen enkele jongleur op dit forum heeft een reactie geplaatst. Voor mijn gevoel zegt deze stilte veel.

Bedankt voor je openheid. Met vriendelijke groet,

Niels

Toevoeging - In de onderbouwing van de jury (die uitgesproken werd net voor de uitreiking van mijn zilveren medaille 3-prop freestyle en voor act competitie) hoorde ik dat mijn act “te commercieel” en “te gelikt” was. Ook waren mijn schoenen “te mooi”. Dit was de feedback die ik kreeg op mijn act.

Vanuit mijn beleving - Het deed me zeer dat een deel van de jongleurs tijdens mijn deelname aan de zijkant van het toneel luidruchtig was en me afleidde. Achterin de zaal en in mijn gezichtsveld was een andere competitie deelnemer (die boven me geëindigd is) zich aan het opwarmen/ingooien. Dit zijn in mijn optiek geen ideale omstandigheden.

Daniel Siegmund
07 Okt, 2013 17:52

Nou ja, de stilte heeft er misschien ook mee te maken dat het hele forum hier een beetje stil en dood is…. Wij zijn toch de enige 3 die dit lezen?

Eljoh
07 Okt, 2013 19:04

Niels, ik ben blij dat je het zo opvat; bij het later teruglezen was ik bang dat ik misschien iets openhartiger was geweest dan je prettig zou vinden.

Ik wist niets van dat jurycommentaar, maar het onderschrijft mijn punt wel 100%. Mocht je zin hebben om er nog energie in te stoppen (of nog een keer meedoen en iets soortgelijks meemaken): een flink deel van het juryreglement gaat over het kunnen aanpakken van slecht functionerende juryleden. Ik denk dat je op grond hiervan absoluut een punt hebt/had gehad om je daarop te beroepen, want geen enkel zichzelf respecterend jurylid kan dat als kritiekpunten gebruiken: te commercieel zou zeggen dat je act te goed aansluit bij een groot publiek, iets wat een bonus zou moeten zijn. Te gelikt wil zeggen dat je hem superclean hebt, iets wat een enorme bonus zou moeten zijn. Te mooie schoenen wil zeggen dat je je tot in de puntjes hebt gericht op de afwerking, iets wat een heel grote bonus zou moeten zijn. Da's al een hoop bonus, en dan hebben ze nog niets over je technisch niveau gezegd…

Ik wilde niet meer jureren op het NKJ omdat ik het juryreglement een belediging vind, deels omdat ik denk dat de organisatie alleen competente juryleden zou moeten vragen, en ik door gevraagd te worden dus competent word verklaard. Als dit inderdaad door de jury als kritiek is uitgesproken snap ik ineens dat zo'n reglement toch voordelen kan hebben… ik weet niet wie er in de jury zaten maar ik hoop dat ze zich in een hoekje gaan zitten schamen, en begrijpen dat zij hebben bewezen incompetent te zijn als NKJjurylid. En voor degene die die jury heeft samengesteld: neem je werk de volgende keer aub wél serieus…

Trouwens, ik heb geen idee wie er in de jury zat, dus het zal mij benieuwen wie ik nu weer tegen zijn schenen heb geschopt.

Daniel, ik heb van 1 persoon buiten dit forum commentaar gehad dus er is in ieder geval nog één lezer. Als ik deze post vergelijk met hoe er gewoonlijk gereageerd werd op mijn NKJposts (ik heb serieus getwijfeld of ik dit wel moest posten, gezien mijn geschiedenis) is het hier inderdaad totaal uitgestorven tegenwoordig. Dat, of het NKJ heeft te weinig draagvlak om het nog boeiend te vinden om er over te praten, of iedereen is het met me eens. Dat laatste zou ook weer eens wat anders zijn ;)

Eljoh

Ferko
07 Okt, 2013 20:09

Ook ik had het gelezen maar aangezien ik zelf niet bij het NK was en de act competitie ook niet heb gezien houd ik me graag afzijdig over het hoe en waarom.

Ik weet wel dat in Slagharen ik de eerste plaats ook een rare keuze vond, daar had ik inderdaad een Niels gevolgd door Rik verwacht. Maarja ik weet ook niet wat de jury zoekt in een goede act. Ben blij dat ik dus niet in de jury zit.

Ferko

nikki
08 Okt, 2013 13:55

Om even te antwoorden op ‘ik weet ook niet wat de jury zoekt in een goede act’.

Ik denk dat het niet zozeer gaat om wat de jury precies zoekt in een goede act, maar meer om wat de reglementen zoeken in een goede act. Tijdens het NK in Slagharen maakte ik onderdeel uit van de jury en er lag toen een behoorlijk concreet beoordelingsmodel om de jurering van de acts mee uit te voeren. Ik weet verder niet of deze elk jaar worden gebruikt. Dan is het natuurlijk nog steeds aan de jury om de beoordeling in te vullen, maar helemaal vrij ben je daar natuurlijk niet in.

Chris
11 Okt, 2013 15:23

Beste Eljoh,

Wat goed dat je op deze manier een punt maakt. Ik kan het er niet meer dan mee eens zijn. En Niels, wat enorm vervelend. Ook al stelt het NK tegenwoordig dus niks meer voor is het voor de ‘niet jonglerende buitenwereld’ ook wel leken genoemd een prachtige titel die je op deze manier niet snel zal winnen. Gelukkig zijn er andere plaatsen waar je kwaliteiten wel gewaardeerd worden (zoals de goochelwereld, hoewel ik daar dan weer van mening ben dat ze een jongleur al heel snel, heel goed vinden.)

Alle goeds,

Chris,

Eljoh
12 Okt, 2013 20:05

Je hebt mij nooit horen zeggen dat het NKJ niets meer voorstelt; de technische competities zijn sinds de reglementen zijn gestabiliseerd nog steeds volwassener aan het worden. De freestyle-competities hebben het moeilijker, en de actcompetitie is in mijn ogen te vaag opgezet om NK-waardig te zijn. Maar da's wel wat anders dan jij zo kort door de bocht zegt :)

Clown Kiko / Circus Kiko
02 Dec, 2013 14:24

Zolang er geen duidelijke criteria zijn waarop de jury gaat beoordelen is de uitslag toch sowieso niks anders dan de smaak en voorkeur van de juryleden?